Pekerjaan 7 Artis Sebelum Mereka Jadi Popular – Mesti Terkejut Bila Tahu Apa Kerja Aaron Aziz, Remy Ishak dan Nora Danish

Like Page Kami Di Facebook!

Jom Share...

Bukan senang untuk berjaya. Mereka bermula seperti kita semua juga, bekerja seperti manusia biasa. Bak kata pepatah, tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu.

Malah, ada di antara nama besar dalam industri seni ini yang bermula dari bawah dan mengharungi pelbagai rintangan sebelum mereka dapat mengecapi kejayaan seperti sekarang.

Jom intai pekerjaan para artis tanah air sebelum mereka bergelar artis.

AARON AZIZ

Jejaka kelahiran Singapura ini dikatakan sering bertukar kerja sebelum mencuba nasib sebagai pelakon di Malaysia. Malah Aaron juga dikatakan pernah bekerja sebagai jurujual kereta sebelum berkecimpung dalam bidang seni.

Aktor kelahirah Singapura itu turut mengakui yang kesenangan yang dimilikinya ketika ini berkat dari pengorbanan serta sokongan daripada keluarganya juga. Sebelum bergelar pelakon, Aaron juga pernah bekerja sebagai pengurus restoran yang menyediakan pelbagai perkhidmatan, namun gajinya hanya cukup-cukup makan sahaja.

Ketika saya mencari rezeki di Malaysia, isteri, Diyana Halik dan anak sulung, Danish Anaqi terpaksa ditinggalkan di Singapura. Orang tidak tahu ada masanya saya menumpang tidur di rumah kawan, ada ketika saya tidur dalam kereta. Saya selalu menumpang mandi di stesen minyak dan hanya bersiap dalam kereta.

Duit belanja yang ditinggalkan untuk isteri dan anak juga tidak seberapa. Isteri kena berjimat cermat ketika itu. Lagipun bayaran diterima dalam ringgit Malaysia, apabila ditukar kepada mata wang Singapura, jadi sedikit.

DATO’ SITI NURHALIZA

Penyanyi tersohor negara ini tanpa segan silu berkongi ramai yang dia pernah menjual kuih bagi membantu keluarganya sewaktu di Pahang dahulu. Penyanyi lagu Cindai ini mula menjual kuih sejak berumur sembilan tahun sehinggalah umur 15 tahun.

Baginya, menjual kuih merupakan satu pekerjaan yang memberikan seribu satu pengalaman yang begitu berharga buat dirinya. Malah ia juga merupakan permulaan segala kejayaan yang dikecapi olehnya pada hari ini.

REMY ISHAK

Sebelum bertemu Osman Ali, Remy hanyalah seorang jejaka kampung yang tidak pernah mengimpikan kerjaya sebagai pelakon terkenal. Remy pernah bekerja di pasar pagi menjual ikan dan ayam bagi menampung yuran persekolahannya.

Biarpun sudah berada di tahap sekarang, Remy sama sekali tidak malu untuk mengakui bahawa dia pernah bekerja di pasar sebelum bergelar artis popular. Malah, dia berbangga kerana bermula dari bawah sebelum menjadi sebahagian daripada anak seni.

NABIL AHMAD

Tidak dinafikan, program realiti Raja Lawak merupakan platform permulaan kerjaya Nabil dalam bidang seni. Dia dahulunya merupakan pekerja despatch yang menghantar surat-surat untuk syarikat di Negeri Sembilan.

Nabil sama sekali tidak pernah bermimpi untuk mencapai tahap seperti sekarang kerana dia bukan berasal dari keluarga seni. Tambah Nabil, kalau dahulu apa yang diimpikannya hanyalah menjadi ketua penghantar surat sahaja ketika itu.

ADIBAR NOOR

Pasti ramai sudah sedia maklum dengan pekerjaan Adibah sebelum masuk dalam bidang seni. Adibah mendaftarkan diri sebagai tenaga pengajar di Sekolah Menengah Taman Datuk Harun bermula Mei 1993 sebelum menamatkan perkhidmatannya pada bulan Jun 1995.

Adibah mencuba pelbagai pekerjaan sepanjang tahun 1995, namun kembali mengajar di Institut Tadbiran Negara (INTAN) pada tahun 1996. Penyanyi lagu Terlalu Istimewa ini mengajar Bahasa Inggeris selama setahun sebelum keluar semula dari dunia pengajian bagi mencuba nasib dalam bidang seni.

NORA DANISH

Pelakon yang popular menerusi drama bersiri Puteri ini merupakan seorang pelayan kedai makan sebelum bergelar pelakon. Namun kedai makan tersebut adalah milik ibunya sendiri dan menjadi tanggungjawab Nora sebagai anak untuk membantu ibunya.

DATUK YUSOF HASLAM

Pengarah dan penerbit yang disegani ini dikatakan dahulunya pernah bekerja sebagai konduktor bas sebelum memulakan kerjaya dalam bidang seni. Namun beliau hanya bertahan bekerja sebagai konduktor bas selama 10 bulan kerana lebih meminati bidang seni. Malah Datuk Yusof juga pernah ditawarkan kerja sebagai pegawai penjara di Taiping, Perak tetapi menolak tawaran tersebut kerana tidak sanggup meninggalkan Kuala Lumpur.

Sumber: selendangmaya

************************

SELEPAS LAMA BERDIAM DIRI. AKHIRNYA ADIK SHUKREY TAMPIL BERI MAKLUM BALAS. ADA VIDEO.

“AMPUNKAN Abang Long mak, abah. Abang Long menyesal…,” kata Muhammad Shukrey Mohammad Nasir,15, yang videonya memukul ibunya beberapa kali menggunakan tangan tular di laman sosial kelmarin.
WARTAWAN ZIARAH KELUARGA TERBABIT
Rakaman video itu memaparkan remaja terbabit memakai pakaian seragam sekolah dengan keadaan butang baju terbuka serta seluar terlondeh itu memukul sambil memaksa ibunya untuk memberikan wang.

 

Video berdurasi 42 saat itu menerima pelbagai reaksi netizen di laman sosial selepas tersebar kira-kira 6 petang, semalam.

Wartawan Harian Metro hari ini mengunjungi kediaman remaja berkenaan di Taman Bukit Teratai, Ampang untuk menemubual ibunya, Umisarah Manaf, 36 dan bapanya, Mohammad Nasir Budori, 39.
SHUKERY ALAMI TEKANAN EMOSI
Bagaimanapun, remaja itu lebih banyak mendiamkan diri dan ibunya memaklumkan anaknya itu mengalami sedikit masalah pembelajaran dan pemikirannya terganggu sejak malam semalam selepas memberi keterangan kepada pihak polis.

Wartawan : Boleh ceritakan apa reaksi puan ketika kejadian itu berlaku?

Umisarah: Dia (anak) tak pernah buat macam tu sebelum ini. Ini kali pertama lah. Saya terkejut sebab dia buat macam itu sebab dia anak yang baik..dengar cakap. Saya tak sangka dia tiba-tiba jadi panas baran sampai macam itu sekali. Sebelum ini dia jentik cubit saya pun tak pernah.

Wartawan : Apa yang membuatkan anak boleh bertindak begitu?

Umisarah: Saya tidak dapat bagi duit belanja sekolah kerana hanya ada RM17 suami saya bagi untuk buat belanja tambang bas pergi ke tempat kerja. Gaji pula lambat lagi. Jadi, anak seorang yang rajin mencari duit sendiri, selalu ada duit poket. Jual tin, botol, kotak..Tapi semalam dia tiada duit langsung, bila saya tak bagi, itu yang dia marah tu..

Wartawan : Sebelum ini dia tidak pernah buat begitu, adakah ada sesuatu yang mempengaruhi menjadikan dia begitu?

Umisarah: Saya tak pasti apa yang menjadikan dia macam tu. Sikap dia pun memang ada berubah baru-baru ini, dia kerap balik lewat malam. Tapi saya tak kisah sebab dia selalu membantu orang untuk dapatkan upah. Mungkin anak sikit tertekan sebab peperiksaan PT3 (Pentaksiran Tingkatan 3) tak lama lagi.
MAK AYAH DAH MAAFKAN SHUKERY
Wartawan : Apakah yang puan akan lakukan untuk memastikan dia tidak mengulangi perbuatan itu?

Umisarah: Saya sudahpun memaafkan dia dan saya juga meminta maaf kerana tidak dapat memberinya belanja sekolah. Orang lain macam guru sekolah, polis dan jiran banyak bagi nasihat apa yang patut saya dan suami buat untuk dia. Saya akan bagi dia lebih perhatian selepas ini dan menganggap perbuatan dia itu adalah satu kekurangan daripada 100 kebaikan yang dilakukan anak dan tidak mahu menghukum dia disebabkan satu kesilapan saja.

Wartawan : Baiklah. Sebagai seorang ayah, apa tindakan encik selepas melihat video itu?

Mohamad Nasir: Ketika kejadian saya di tempat kerja. Kemudian dapat video itu, anak saya yang perempuan hantar. Jadi saya hantar pula video itu pada guru anak sulung saya itu dengan niat mahu guru itu menasihatnya supaya jaga kelakuan tambahan pula sejak dua menjak ini anak kurang berminat untuk ke sekolah. Sebenarnya sebelum ini saya sudah banyak memarahi dia, merotan dia, supaya tumpu pada pelajaran. Kalau boleh saya nak dia lebih pandai daripada saya, tak jadi macam saya.

Wartawan : Encik tahu bagaimana video boleh tular di media sosial?

Mohamad Nasir: Saya sendiri tak sangka video itu boleh jatuh ke tangan orang lain iaitu pengawal keselamatan di sekolah dan viralkan di Facebook sampai ada yang kecam nak datang pukul anak saya. Bukan anak saja, kami ibu bapa pun dipersalahkan termasuk neneknya yang separuh buta tak nampak apa-apa masa kejadian, pun disalahkan kerana tidak menghalang tindakan anak saya itu.
TINDAKAN AYAH SELEPAS VIDEO VIRAL
Wartawan : Selepas mengetahui video ditularkan dan mengundang ancaman kepada keluarga, apa tindakan encik?

Mohamad Nasir: Saya buat laporan polis sebab bimbang keselamatan keluarga apabila ramai yang bagi kecaman. Saya harap orang ramai tidak terus hukum kami sekeluarga jika tidak kenal anak saya yang sebenar dan tidak tahu ‘di sebalik tabir’ situasi yang berlaku. Dia anak saya, saya tahu nak ajar macam mana bila dia buat salah.

Pada kunjungan itu, Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Seraya, Nordiana Othman, serta beberapa ahlinya turut melawat keluarga berkenaan dan menjalankan sesi kaunseling untuk remaja berkenaan.

Wartawan turut mendapatkan reaksi daripada beliau.
RESPONS PIHAK SEKOLAH
Wartawan : Apakah tindakan yang puan ambil untuk memastikan pelajar ini tidak terjejas dalam pembelajarannya selepas video dia memukul ibunya tular?

Nordiana : Kunjungan kami hari ini untuk memberinya semangat, motivasi dan memastikan emosinya tidak terganggu memandangkan peperiksaan PT3 juga tiba tidak lama lagi. Sebagai Yang Dipertua saya rasa bertanggungjawab dan memainkan peranan penting dalam dalam ini. Saya akan pastikan dia belajar dan mengambil peperiksaan PT3 selama empat hari bermula Isnin depan. Saya sendiri akan ambil dia dan hantar ke sekolah. Saya akan tunggu dan pastikan dia masuk ke dewan. Ini masa depan dia, jangan ketepikan anak macam ini. Kita kena kaji dulu apa punca menyebabkan dia bertindak demikian rupa.

Wartawan : Bagaimana tingkah lakunya di sekolah?

Nordiana : Berdasarkan maklumat daripada pihak sekolah, meskipun pembelajaran dia agak perlahan untuk menangkap apa yang diajar oleh gurunya, tetapi dia tiada masalah disiplin. Dia bukan samseng, dia bukan pelajar yang selalu buat hal. Dia cuma sedikit lemah untuk belajar cepat, namun itu kita boleh bentuk untuk jadi seorang pelajar dan anak yang baik. Saya juga difahamkan oleh jiran keluarga ini, pelajar seorang yang ringan tulang dan bijak mencari duit poket sendiri. Tidak menyusahkan ibubapa.
KOMEN JIRAN TERHADAP ADIK SHUKREY
Harian Metro turut mendapatkan jiran remaja terbabit yang hanya mahu dikenali sebagai Hajar, 35, dan Ahmad, 36, yang mengakui rapat dan sangat mengenali dengan remaja itu.

Wartawan : Bagaimanakah sikap dan tingkah laku remaja itu?

Hajar : Dia pendiam dengan orang yang dia tidak kenal. Tapi dia seorang yang peramah dan bercampur dengan semua orang di pangsapuri ini. Paling saya kagum dengan dia, setiap Isnin hingga Jumaat dia akan ke surau untuk berjemaah solat Subuh. Selesai solat, dia akan pergi ke sebuah rumah tingkat bawah dan akan memapah seorang lelaki warga emas Orang Kurang Upaya (OKU) untuk dihantar ke kereta lelaki itu. Apabila lelaki itu pulang dari kerja pada waktu petang, dia akan membunyikan hon, remaja itu akan datang untuk papah dia sampai ke pintu rumahnya.

Ahmad : Remaja itu rajin mencari duit poket. Kedai dan restoran berdekatan sini semua kenal dia sebab dia rajin mengutip botol, kotak dan tin untuk dijual. Kadang-kadang ada penduduk yang baru pulang membeli-belah, dia akan bantu angkat barang naik ke tingkat atas. Dia tidak kisah diberi upah atau tidak. Hanya orang yang kenal dia, akan terkejut bila tengok video itu.

Susulan kejadian berkenaan polis turut mengambil keterangan daripada remaja itu dan menjalankan ujian air kencing susulan perlakuannya dalam video yang tersebar, namun remaja berkenaan disahkan bebas daripada pengaruh dadah.
VIDEO TEMURAMAH WARTAWAN

Ketua Polis Daerah Ampang Jaya Asisten Komisioner Hamzah Alias berkata, ujian air kencing sudah dilakukan terhadap remaja berkenaan ketika dia hadir bersama ibunya di Ibu Pejabat Polis Daerah Ampang Jaya untuk memberi keterangan.

Katanya, rakaman insiden remaja itu memukul ibunya menjadi tular lalu dikecam oleh masyarakat dan siasatan lanjut berhubung insiden ini sedang dijalankan.

Sumber: Harian Metro via Jom Melancong

ARTIKEL BERKAITAN: JIRAN TAMPIL DEDAH PERANGAI SEBENAR REMAJA PUKUL IBU SENDIRI

Semalam agak kecoh tentang video seorang remaja memukul ibunya sendiri.

Video itu menunjukkan remaja berkenaan memukul ibunya yang disyaki kerana ada kaitan dengan duit.

Ramai netizen yang mengecam tindakan remaja yang dikatakan bernama Syukri itu.

Syukri dikatakan kini berumur 16 tahun.

Apabila kes itu tersebar, ada jiran yang mendedahkan perangai sebenar Syukri.

Syukri dikatakan seorang yang baik di mata jiran-jiran dan masyarakat.

Ini pendedahan jiran Syukri:

Korang nak tau cerita tak? Syukri ni sebenarnya baik budaknya.. cuma jangan ganggu dia.. dia mudah marah …

Dia ni rajin cari duit poket sendiri walaupun ada kala duit tu tak dapat kat dia sepenuhnya..

Tiap pagi seawal 6.30pagi sebelum pergi sekolah dia akan tunggu depan rumah jiran OKU untuk dia bantu pimpin pakcik tu ke kereta..

Kadang-kadang kalau ada orang pindah rumah dia la tolong angkat-angkat barang.. aku sendiri pun kemas umah banyak barang nak buang tak cukup tangan nak buat dia jugak la yang tolong..

Kalau orang balik pasar baynak barang nak bawa dia jugakla tanya nak dia tolong angkat ke tak…

Kadang-kadang selisih kat tangga dia tegur je semua orang..hormat orang tua.. masuk dalam tong sampah besar korek-korek sampah cari tin..cari botol.. untuk dia jual merata tong dia masuk cari duit.. dia tak mencuri.. dia nak apa-apa dia tanya dulu..

Aku tak tau nak cakap disebabkan 1 video dia pukul mak dia atas sebab semua orang pun tak tau kenapa, orang boleh cakap dia macam-macam benda..

Aku tak cakap apa yang dia buat tu betul.. pukul mak kot.. tak kan nak sokong kan.. tapi kita tak ade kt tempat dia..kita tak tau apa cerita..

So disebabkan viral video tu ada yang buat report polis (ahli keluarga dia tak buat report pun setahu aku la)

Polis dah pun datang rumah dia malam ni..aku tak tahu la apa nasib dia lepas ni..

Ini beberapa screen shot:

syuk.jpg

syuk%2Bjiran.jpg

Sumber: beritamemey


Lagi Heboh

Loading...